Rol van CFO in strategievorming

McKinsey&Company

Datum

23 november 2011

Tijd

17:00

Sprekers

Marc Goedhardt (associate principal) en Erik van Ockenburg (partner) McKinsey&Company

Samenwerking

McKinsey&Company

Locatie

Amsterdam
Marc Goedhart en Erik van Ockenburg van McKinsey & Company, twee zeer ervaren adviseurs op het gebied van strategievorming en de rol van de CFO daarin, gaven een presentatie over de criteria waaraan een succesvolle strategie moet voldoen op basis van 10 testen.

De 10 testen die besproken werden waren:

  • Will your strategy beat the market?
  • Does your strategy tap a true source of advantage?
  • Is your strategy granular about where to compete?
  • Does your strategy put you ahead of trends?
  • Does your strategy rest on privileged insights?
  • Does your strategy embrace uncertainty?
  • Does your strategy balance commitment and flexibility?
  • Is your strategy contaminated by bias?
  • Is there conviction to act on your strategy?
  • Have you translated your strategy into an action plan?

Ook werd aandacht besteed aan de ‘core principles’ die door de CFO gehanteerd dienen te worden om succesvolle strategieën mede vorm te geven? McKinsey ging hierop in door middel van gedegen theoretische onderbouwing, onderzoeksmateriaal en sprekende praktijk cases. Zo kregen de NVFE-leden een uniek kijkje in de keuken van leading-edge kennis en ervaring op het gebied van winnende strategieën.