Tijdens deze interactieve bijeenkomst kregen wij zicht op de wijze waarop dit zeer succesvolle bedrijf wordt gemanaged. ‘How Google Works’, naar het recent verschenen boek van Eric Schmidt, de voormalige CEO van Google en Jonathan Rosenberg.
De nadruk werd gelegd op vragen als “Hoe verandert technologie de wereld ?” en “Welke rol speelt de CFO in de digitale transformatie van de organisaties?”.
De innovatiecultuur van Google kenmerkt zich door transparantie, eigen inbreng en vertrouwen. De focus ligt op facts & figures, met andere woorden elk voorstel dient met cijfers of algoritmes onderbouwd te worden.
De technologie, gedreven door Moore’s Law, ontwikkelt zich alsmaar sneller, waardoor bedrijven steeds vaker worden geconfronteerd met ‘Disruptive Businesses’ die een volledige bedrijfstak op zijn kop zetten. Recente voorbeelden hiervan zijn Uber en Booking.com. Wij proberen een antwoord te krijgen op de vraag hoe de CFO participeert in de strategische discussie omtrent deze ontwikkelingen.
In de Google-organisatie tracht men via zogenaamde ‘Moonshot’- ideeën, BHAG’s (Big Hairy Audacious Goals) te formuleren. En niet wachten totdat je een perfecte productintroductie kunt lanceren, maar ‘Launch & Iterate’, om de wensen van de consument zo snel mogelijk mee te nemen in de verdere productontwikkeling. Maar ‘If you fail, fail fast’!